Geschiedenis

SV Odijk Voetbal werd opgericht op 1 maart 1962 en viert in 2022 haar 60 jarig jubileum. Van de beginjaren in een bouwkeet aan de Nicolaaslaan, 20 jaar residentie op het Rijneiland mét eigengebouwd paviljoen tot de huidige moderne club aan het Singelpark: hieronder onze geschiedenis in een notendop:

De opkamer van ‘t Wapen van Odijk

20220317_Kleedkamer_Nicolaaslaan.jpg

Begin jaren ’60 werd in de opkamer van Het Wapen van Odijk geregeld een kaartje gelegd. Niet alleen het kaarten, maar vooral ook de gezelligheid was hier belangrijk. Odijk kende nog geen sportclubs en daarom besloten enkele heren: ‘Er zou een voetbalvereniging moeten komen waar geheel Odijk aktief dan wel passief plezier aan kon beleven’. En zo stonden onder meer Henk Houtzager, Cor Pauw en Jan Bernard aan de wieg van de Odijkse voetbalvereniging SV Odijk Voetbal.

Weiland van Mans
“Mensen die wilden voetballen waren er genoeg te vinden, grond om op te spelen was moeilijker”, lezen we over de oprichting van onze club. Voor de allereerste trainingen stelde Mans Vernooy een stuk weiland ter beschikking, uiteraard als vriendendienst. Han van Peperstraten trainde de eerste teams, later bijgestaan door Rinus Kruyt. Daarna huurde SV Odijk een stuk weiland van Piet Peek voor maar liefst 100 gulden per jaar. Volgens de overleveringen werd deze huur echter nooit écht geïnd…

Van Nicolaaslaan naar het Rijneiland

Oude_clubhuis_SV_Odijk_Rijneiland.jpg

De Odijkse voetbalclub sloeg aan in het dorp en rond 1975 verhuisde de club wegens bouwplannen opnieuw, nu naar het Rijneiland. Deze plek was 20 jaar thuisbasis van SV Odijk. Harry Mocking, voorzitter in die tijd: “In negen maanden tijd bouwden 125 vrijwilligers onder leiding van 2 uitvoerders Gerard van Kouwen en Gep Polhout eigenhandig het clubhuis.”

1995 tot nu: Singelpark

Toen SV Odijk wegens nieuwe bouwplannen op het Rijneiland opnieuw plaats moest maken voor nieuwe woningen, verhuisde de club naar het Singelpark, onze huidige locatie. Het paviljoen werd dit keer, onder leiding van onder meer Rens van der Boom, gebouwd en casco opgeleverd door een bouwbedrijf. Gerard de Lange zorgde vervolgens met opnieuw een groep vrijwilligers dat de ruwbouw werd afgewerkt tot het huidige paviljoen waar we nog wekelijks veel plezier van hebben.

oud_voorzitter_Harry_Mocking_hijst_de_vlag_bij_opening_paviljoen_singelpark_1995.jpg

Volgende 60 jaar

Trots zijn we op het huidige SV Odijk Voetbal, dat zich opnieuw opmaakt voor bouwplannen en uitbreiding van de gemeente Odijk. De club telt nu ca 500 leden, biedt een goede voetbalopleiding aan jeugd en senioren en is klaar voor opnieuw 60 jaar voetbal in Odijk!

Mediagalerij: 60 jaar in beeld

In de mediagalerij SV Odijk 60 jaar op deze website vind je nu veel meer foto's van weleer. Waar mogelijk vullen we deze de komende tijd aan. Heb je zelf aanvullingen? Maak dan een foto-van-foto met je smartphone en upload ook jouw oude foto's!