JO16-1 wint van ’t Goy in de eerste helft

Singelpark 7
3984NC
ODIJK

Toevallig had ik de heenwedstrijd naar ’t Goy ook helemaal gezien. Daar was ik niet onverdeeld vrolijk van thuisgekomen. Het werd een 6-1 nederlaag in een wedstrijd waarin Odijk onsamenhangend en vooral slap voetbal liet zien tegenover een gretige en uitgeslapen tegenstander.

Toen ik de jongens voorafgaand aan de wedstrijd toch een beetje landerig op het veld zag staan vreesde ik het ergste… Maar blijkbaar hadden de jongens de beleving echt voor de wedstrijd bewaard want deze keer was het de thuisploeg die er meteen vanaf de aftrap stond. ’t Goy kreeg nauwelijks ruimte om te voetballen-, de linies zaten mooi dicht op elkaar en met name de middenvelders zaten er lekker kort op. Mooi om de manier te zien waarop Matan zijn duels aanging. Aan de bal misschien wat minder effectief, want hij wilde op de linkerkant telkens naar zijn rechterbeen toe en draaide zo weer de drukte in, maar in deze bepalende beginfase van de wedstrijd had Odijk het goede voorbeeld van zijn strijdlust nodig.

Er kwamen al snel in die eerste helft kansen – in de tweede minuut al een vrije trap die net over ging, later nog een mooie trap van Jorden die net voorlangs ging – maar de 0-0 bleef nog een poos op het scorebord staan. ’t Goy stelde daar niet erg veel tegenover en als ze al een keer in de zestien kwamen, dan stond het in de laatste linie stond ook goed, met Roan als betrouwbare keeper en jongens als Benjamin die zich onverschrokken in de duels liet zien.

Ben stond ook aan de basis van het doelpunt dat uiteindelijk toch wel moest vallen: Van hem ging het naar Mees die een subliem passje gaf op de doorgelopen Jayden die feilloos in de korte hoek mikte: 1-0. Vlak voor rust werd het veldoverwicht van Odijk nog verder beloond toen de verdediging van ’t Goy in de fout ging en Thijs dat meedogenloos afstrafte voor de 2-0.

Het was in mijn ogen nog een magere stand ten opzichte van de grootste verdienste van de thuisploeg in die eerste helft: er werd als team gespeeld; mooi compact-, samen druk zettend en verdedigend en open- vrijmoedig en brutaal voor de kansen gaan.  Daar zie ik toch de kracht en het potentieel van deze groep: zodra het met z’n allen gaat en iedereen met hetzelfde idee speelt komt er iets moois uit.

Ik zeg het maar even als reflectie op de eerste helft want in het tweede bedrijf viel het spel wel wat terug. Mees – die verder een goede wedstrijd speelde – gaf kort na de aftrap bijna een cadeautje weg door veel te kort terug te spelen. Er kwamen meer van die situaties waarbij Odijk ook wel het geluk had dat de tegenstander buitengewoon slordig was in de afronding. Odijk kwam zelf veel minder toe aan aanvallend voetbal. Maar bleek wel veel effectiever dan ’t Goy. Die ene bal die Tygo in de drukte perfect bij Jorden wist te krijgen die prachtig afrondde voorde 3-0. Het was een beetje uit het niets, maar gaf een gevoelige knauw in het vertrouwen bij de bezoekers als zou hier nog iets voor hen te halen zijn.

Het voetbal werd er na die goal van beide kanten niet mooier op. Het middenveld werd van beide kanten een beetje over geslagen. Lange diepe ballen van achteruit op goed geluk-, traag reagerende verdedigers en middenvelders…. De conditie ging ook een rol spelen denk ik.

Maar wat boeit het…. Het werd een terechte overwinning en de drie punten in de tas.

Maar wel logisch dat ik de coaches wel hoorde prakkezeren hoe het nou bestaat dat je de ene keer kansloos met 6-1 verliest en nog geen maand later overtuigend met 3-0 kan winnen. Nou ja…. Beter dan andersom natuurlijk.

Fijne wedstrijd (vooral fijne eerste helft) en fijn resultaat!

Hans Verschraagen