Verloren tegen Sporting in de tweede helft

Sporting '70 JO16-1

Odijk JO16-1

1e klasse Zwaluwen Jeugd Beker (1e fase) 08

7 oktober 2023 11:35

K.A.J. Bisschop

Sportpark Voordorp
Voorveldselaan 4
3573PV
UTRECHT

Omdat ik vaak tegelijkertijd met mijn eigen team bij DEV Doorn moet voetballen, was ik het bekijken van de verrichtingen van mijn zoon Mees onderhand wel gaan missen. Gelukkig deed zich nu een gelegenheid voor en zo kon ik mee naar de voorhand al lastige wedstrijd tegen Sporting.

En zo zat ik in deze eindeloze ‘Indian Summer’ op een piepkleine tribune, naast de ouders van Tygo. Dat was een groot voordeel, want zo konden zij me inwijden in welke namen bij welke rugnummers horen. Dat maakt het schrijven van een verslag toch een stuk eenvoudiger.

In de eerste helft zag ik hoe Odijk veelvuldig op de helft van Sporting kwam te spelen. Het leek erop dat de thuisploeg vooral loerde op de counter. Daar hadden ze een paar snelle spelers voor opgesteld, waarbij met name de rechtsvoor opviel. Die had echter te maken met Mattan en die had hem dermate goed in zijn broekzak zitten dat de rechtsvoor nog in de eerste helft naar linksvoor was verhuisd. Een tegenvaller voor Odijk was dat in de zevende minuut Roan al moest worden gewisseld na een tik tegen zijn knie. Gelukkig kon hij in de tweede helft weer meedoen, al is hier de spoiler alert dat Odijk toen allang niet meer kon brengen wat in de eerste helft nog wel kon.

Toch waren het de gastheren die op voorsprong kwamen toen een speler bij de tweede paal vogeltje vrij een corner kon inkoppen. Odijk liet zich hierdoor niet van de wijs brengen. Integendeel: er brak nu juist een fase aan waarin Odijk gevaarlijker werd. Als vader was ik natuurlijk content om te zien dat Mees aan de bal voor dreiging zorgde. Maar het was uiteindelijk Thijs die met een mooie voorzet Jullian in staat stelde om de 1-1 te maken. Casper had kort daarop nog een bal die rakelings voorlangs ging-, een ook een schot van Wieger kon het net niet vinden. Op dat moment had het niemand verbaast als Odijk op voorsprong was gekomen. Maar het tegenovergestelde gebeurde. Met een sluw duwtje in de rug wist Sporting een vrije speler te vinden en zo werd het kort voor rust 2-1.

Nog geen man overboord voor de tweede helft, maar je maakt het jezelf natuurlijk wel moeilijk als je meteen na het fluitsignaal niet op staat te letten waardoor de Utrechters pardoes 3-1 konden maken.

Dat onverwachte doelpunt maakte dat Odijk er niet beter op ging spelen. Het spel werd onrustig en rommelig-, er werd niet adequaat omgeschakeld waardoor Tygo – die op rechtsback was komen te spelen – enkele keren tegenover twee Sportingers stond die daarmee een overtal wisten te creëren. Uit zo’n situatie ontstond de 4-1, wat op dat moment geen verassing meer was. Net zomin als de 5-1 wat – eerlijk is eerlijk – een prachtig schot van de rechterkant was, onbereikbaar voor de Odijker keeper in de verre hoek.

Waren er dan geen kansen voor Odijk? Jazeker: Jayden had nog een mooie pegel die op de lat uiteenspatte. En er was nog een moment alleen voor de keeper die net misging.

Maar het bleef 5-1, een uitslag die deed vermoeden dat Odijk volledig was afgedroogd. Dat vond ik echter niet: zeker in de eerste helft was de ploeg zelfs iets beter.

Volgende week uit tegen ’t Goy – een inhaalwedstrijd. Ik hoop er dan weer bij te kunnen zijn.

Hans Verschraagen