Fotografie protocol

Protocol fotografie en beeldopnames

Voor het maken en gebruiken van foto’s, video’s en andere beeldopnames hanteren wij als club onderstaand protocol. Het gaat specifiek om beeldmateriaal van onze leden, begeleiders en alle aanwezigen op onze club, dat gebruikt wordt op de website www.sv-odijk.nl, eigen nieuwsbrieven, de social media-kanalen van SV Odijk (waaronder Facebook, Instagram, Twitter) en WhatsApp

Algemeen

• Tijdens alle activiteiten die SV Odijk organiseert op de eigen accommodatie mogen foto- en video-opnames gemaakt worden door alle aanwezigen (leden, begeleiders, ouders/verzorgers van jeugdleden en andere aanwezigen). Onder activiteiten verstaan we wedstrijden, trainingen en verenigingsactiviteiten.
  • Op SV Odijk mogen foto- en beeldopnames worden gemaakt op het gehele buitenterrein en in de openbare ruimtes in ons Paviljoen. Het is niet toegestaan om beeldopnames te maken in doucheruimtes en toiletruimtes, conform onze gedragsregels.
  • Op alle beeldmateriaal dragen de personen tenminste een (korte) broek en/of een T-shirt. Het is niet toegestaan foto’s te maken van personen die van kleding wisselen (waar dan ook).
  • Bij algemene foto’s worden leden uit de jeugd zoveel mogelijk op de rug gefotografeerd.
  • Mogelijk maakt een trainer en/of coach filmopnames van trainingen of wedstrijden van zijn/haar team, om zo prestaties te kunnen verbeteren. De volledige opnamen worden indien nodig alleen gedeeld met de door de trainer en/of coach aangewezen personen.
  • Alle foto’s die SV Odijk in haar bezit heeft of maakt, alsook alle informatie hieromtrent, worden vertrouwelijk behandeld door SV Odijk.
  • Het bestuur is en blijft eindverantwoordelijk voor de website en social media-kanalen van SV Odijk.

Gebruik van foto’s en beeldmateriaal

• Foto’s of beeldmateriaal dat op SV Odijk is gemaakt, mag, met inachtneming van bovenstaande richtlijnen, worden gebruikt voor publicatie op onze eigen website. Hiervoor wordt geen individuele toestemming gevraagd.
  • Bij het gebruik van foto’s waarop een of meerdere jeugdleden duidelijk herkenbaar in beeld zijn (close up), wordt toestemming gevraagd aan de ouder/verzorger voor publicatie op onze website en social media-kanalen.
  • Foto’s of beeldmateriaal mogen, met inachtneming van de bovenstaande algemene richtlijnen, worden gedeeld via WhatsApp groepen van SV Odijk.
  • Foto’s of beeldmateriaal van onze website, social media-kanalen of whatsapp-groepen mogen niet zonder toestemming worden gebruikt op kanalen buiten SV Odijk. Vraag toestemming via e-mail: [email protected]. Vermeld daarbij om welke foto het gaat, op welk kanaal deze wordt gebruikt en met welk doel.
  • Voor opnamen die alleen voor eigen gebruik zijn bedoeld, gelden geen nadere bepalingen.
  • Wanneer (ouders/verzorgers van jeugd-)leden zelf een foto aanleveren via [email protected] of uploaden op de website, geven zij automatisch toestemming voor het gebruik van de foto op alle kanalen van SV Odijk.

Bezwaar indienen

• Leden en/of ouders/verzorgers van jeugdleden die bezwaar hebben tegen het plaatsen van foto’s waarop zijzelf, dan wel hun kind(eren) herkenbaar in beeld staan, dienen dit kenbaar te maken bij het bestuur per e-mail: [email protected].
  • Wanneer SV Odijk voornemens is een herkenbare foto (portret of close-up) te gebruiken op de website of social media, zal uitdrukkelijke toestemming worden gevraagd aan het betrokken lid, of de ouders/verzorgers van het jeugdlid. Dit gebeurt via e-mail. Dit is van toepassing in geval van individuele prestaties, of bij rubrieken als Pupil van de Week.
  • Indien na publicatie bezwaar wordt ingediend tegen het gebruik van een bepaalde foto, dan kan in overleg met deze persoon worden besloten de foto’s te verwijderen. Een verzoek hiertoe kan worden gedaan per e-mail: [email protected].

Bij bezwaar wordt een foto definitief verwijderd uit het archief van SV Odijk.

Handhaving protocol

Bestuursleden, begeleiders, coaches en trainers hebben een voorbeeldfunctie als het gaat om het de handhaving van dit protocol. Als zich een incident voordoet, zal het bestuur hier zorgvuldig mee omgaan en de nodige maatregelen treffen. De betrokkenen worden direct geïnformeerd.